MATEK-FIZIKA CSILLAGTÚRA I.

avagy beszámoló a berzsenyis matek- és fizikatáborról

A matek projektmunka- és tábor:

Tavaly év végén, a jegyek lezárása előtt mindenki találgatott, kik lesznek azok, akik idén elmehetnek a matektáborba. Tanáraink elejtett félszavaiból és osztályzatainkból próbáltunk következtetni. Aztán lezárták a jegyeket és elmondták, kik lesznek azok. Az utolsó napokban egy 15 perces szünetre a 104-esbe hívtak minket. Mikor mind összegyűltünk, Nemecskó tanár úr gratulált nekünk. Kiosztották a feldolgozandó cikkeket a 9–12. évfolyamok képviselőinek és melléjük egy-egy felkészítőt is. 01Mi, tizedikesek geometriai transzformációkkal foglalkoztunk, Groma tanárnő segítségével. Nyáron lefordítottuk a cikket. 11 db feladatból állt, amiket geometriai transzformációk alkalmazásával lehet megoldani. Szeptemberben elkezdtük megoldani a feladatokat. Hetente kétszer, kedden és csütörtökön találkoztunk a tanárnővel, és ki-ki amelyik feladatot megoldotta, elmondta. Volt olyan feladat is, amihez több, lényegében eltérő megoldást is sikerült mondanunk. Ráállt az agyunk a feladatokra, mindenki gondolkozott rajtuk, így befejeztük egymás mondatait gondolatban, és egy lépéssel előre sejthettük, mit fog csinálni a másik. Az első néhány feladat könnyű volt, szinte mindenki megoldotta önállóan, de az ötödiknél nehezedni kezdtek, egyre kevesebbünknek sikerült megoldani őket. Szembekerültünk egy olyan feladattal is, aminek sehogy sem tudtuk megtalálni a megoldását, ezért azt elolvastuk a cikkben. Egy másikat pedig végül együtt sikerült kidolgoznunk, a tanárnő segítségével. Elérkezett hát az ideje, hogy a megoldásokat kézzelfoghatóvá tegyük, mielőtt feledésbe merülnének. A matektábor ideje is közeledett, el kellett kezdenünk a prezentációval foglalkozni. Ám felmerült a kérdés: melyik feladatot ki mondja el? Azoknál a feladatoknál, amelyeket csak egyvalakinek sikerült megoldani, egyszerű volt a döntés, de azokat, amiknek ugyanaz a megoldása többeknek is megvolt, be kellett osztani. Mindenki elkezdte LaTeX-ben leírni a megoldásokat és gyakorolni, hogyan fogja majd elmondani. Megbeszéltük az előadás grafikai stílusát, és elkezdtük az egymás után érkező részeket összerakni. Folyamatosan módosítgattuk az előadásainkat, mindig figyelni kellett, hogy mindenkitől a legfrissebb legyen a végleges előadásban. Végül összeállítottuk a prezentációt. Mindenki megnézte, hátha talál benne hibát. Szerda délután mentünk a táborba, délelőtt szünetben még módosítani kellett rajta.  Az 5. óra után megebédeltünk, összeszedtük a csomagjainkat, és elindultunk. M3-as, M2-es metróval, majd a Déliből vonattal Győr felé, Tóvároskertig. A vonatúton előkerült a kártya, az étel és néhány laptop, tablet is. Nem mi voltunk az egyetlenek, akik az utolsó pillanatban fejezték be a legutolsó simításokat, mások is módosítottak még az előadásukon a vonaton, vagy éjszaka. Azután, hogy leszálltunk, gyalogoltunk egy keveset Tóvároskert házacskái között, míg eljutottunk a Tatai Esély Alapítvány táborhelyére. A szobákért viszont még meg kellett dolgoznunk. 02Az aggok feladatokat tűztek ki a fákra. Három színre osztották a táborozókat: kék, piros, zöld. Mindegyikben ötfős csapatok voltak. Minden színnek meg volt adva, melyik feladat mennyit ér. 13 pontot kellett összeszedni a házért. A feladatok ráadásul egymásra is hivatkoztak, ezért meg kellett oldani 0 pontos feladatokat is. Végül mindenkinek sikerült szobát szereznie, így elfoglalhattuk szállásunkat a kinti fűtetlen kőházakban. Fáradtan ültünk le a vacsorához. Evés után Gyenes tanár úr mesélt „a Marslakókról”, vagyis Szilárd Leóról és Klein György biológusról. 03Noha a tanár úr már nyugdíjba vonult a Berzsenyiből, matektáborba mindig eljön, és kedvenc témájáról, a huszadik század jeles magyar tudósairól beszél. Csütörtök délelőtt két másfél órás foglalkozás volt, majd ebéd, és kezdődtek a diákelőadások. Bementünk a fűtött épület vetítőtermébe. Mindenki izgult, ahogy az egy előadás előtt szokott lenni. Először a kilencedikesek kombinatorikai előadását hallgattuk meg, majd mi jöttünk. A közönség kissé bágyadt volt, mert esett az eső, bent meleg volt és fülledt levegő, meg már végighallgattak egy előadást. Mindent egybevetve jól sikerült az előadás. A témánk kissé száraz volt, de amit lehetett, kihoztuk belőle.04Az este folyamán még meghallgattuk a tizenkettedikeseket, akik a Voronoi-diagramokról és a Delauney-háromszögelésről beszéltek, illetve belepillantottunk a Manhattan-geometria rejtelmeibe. A társalgóban minden este teát és nutellás/lekváros/vajas/zsíros kenyeret lehetett fogyasztani, a vacsora kiegészítéseként. 05 Rengeteg társasjáték volt, és használtuk is őket, de beszélgető csoportok is kialakultak. Ez egészen takarodóig folytatódott. Pénteken délelőtt újabb két foglalkozás volt. Délutánra viszont az aggok készültek egy csapatversennyel, ahol tereptárgyakat építettünk kőkemény gyurmából, finom csokikat ettünk, szöveget tömörítettünk, Set kártyákat raktunk ki úgy, hogy ne legyen köztük Set, tőzsdén kamatoztattuk emlékezőtehetségünket, és Dobble kártyajátékot játszottunk. 06Este a tizenegyedikesek előadása következett a várható érték váratlan alkalmazásairól, majd Palincza Ricsi elmagyarázta, hogy lehet geometriával felírni a Set és Dobble játékokat. Ezután mindnyájan a társalgóba mentünk, ahol egy saját készítésű Dobble játékot kaptunk, a matektáborra jellemző szimbólumokkal.  07A szombati foglalkozások után az aggok kihirdették a táborfoglaló és a csapatverseny eredményét, és finom édességeket adtak mindenkinek, de többet a jobb helyezést elérő csapatoknak. Kipakoltunk a szobákból, mindent visszarendeztünk az érkezésünk előtti állapotába és elindultunk a vonathoz, amivel hazajöttünk.

Kovács Máté 10. c

unnamed (1) unnamedlogo1

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.