MATEK-FIZIKA CSILLAGTÚRA II.

avagy beszámoló a berzsenyis matek- és fizikatáborról

13

A fizika projektmunka- és tábor:

 Március közepén tudtuk meg, hogy hetünket kiválasztottak a fizikatáborban való részvételre. Hónapokon át készültünk az előadásunkra, aminek a témája sokáig formálódott fejünkben. Szerencsére szabadon engedhettük fantáziánkat a témaválasztással kapcsolatban, a tanárok ránk hagyták a választást. Mindenkinek voltak ötleteik, és megegyeztünk egy témában, amiben mindenki a saját ötletét dolgozhatta ki. Megtaláltuk az egyes témák közötti összefüggéseket, és így összekovácsoltuk az előadás tervét. Ezután minden héten kedden és csütörtökön összeültünk a nyolcadik óra után. A munka közben bármikor segítségünkre hívhattuk a tanárokat, Izsa tanárnőt, Baranyai tanárnőt, Tarai tanárnőt és az egyik tagunknak lehetősége volt meglátogatni az ELTE egyik laborját is. 11Sok új ismeretre tettünk szert az előadás kidolgozása közben, amikre a tananyag keretein belül nem lett volna lehetőségünk. Ez főleg a mágnesesség és az aerodinamika területét jelentette, de érintette az elektromosságtant is. Továbbá a többi előadás megtekintése is bővítette ismereteinket. Különösen tetszett nekünk a csillagászati előadás, annak is főleg a gyakorlati része. Látványos volt a csillagos égboltot fürkészni. Az előadások különböző témákat érintettek, így sok féle tudományággal ismerkedhettünk meg. Elég érdekes, látványos és változatos volt a többi előadás is, amik megtartására volt lehetősége iskolánknak elismert fizikusokat, matematikusokat felkérni. Az előadások után pedig minden esedékes kérdésünkre választ kaptunk. A mi előadásunk elég hosszúra sikeredett, de szerintünk még élvezhető volt. Az előadást követően az elméleti anyagot a valóságban is, élőben bemutattuk kíséreltek formájában. A sok munka meghozta gyümölcsét, és csupa pozitív visszajelzést kaptunk az előadásunk után. 12A prezentációnkat követően teljes odafigyeléssel tudtuk hallgatni a többi osztály előadását. Nagy érdeklődéssel hallgattuk, hogy a nálunk fiatalabb társaink is mekkora nagy önbizalommal és pontossággal dolgoztak. Az érdekes kísérleteik és látványos eszközeik mögött látszik a több hetes felkészülési időszak. Szállásunk a természethez nagyon közel helyezkedett el, ami lehetőséget biztosított egy nagyszerű kirándulásra. A kiránduláson lehetőségünk volt a környék természeti szépségeit is megtekinteni, és nem mellesleg kiszellőztettük a fejünket, pihenhettünk a feladatmegoldások és előadások után. A tábor egyik legizgalmasabb pontja az aggok (a Berzsenyiben korábban végzett, visszatérő diákok) által szervezett csapatverseny volt. Itt 7–8 fős csapatokra osztva mérhettük össze a kreatív gondolkodásunkat. A feladat lényege egy teherszállításra alkalmas hajó tervezése volt, olyan alapvető eszközökből, mint a hurkapálcika, ragasztó, kötél és egy lufi. Ez a feladat kimondottan alkalmas volt arra, hogy tapasztalatot gyűjtsünk a hatékony csapatmunkáról, ugyanis kevés idő állt a rendelkezésünkre, és magas létszámúak voltak a csapatok, így kulcsfontosságú volt a megfelelő koordináció kialakítása a csapaton belül. 14A hajók nagyon jól sikerültek, többségük működött is, és voltak elég szép példányok. Tanulsága volt az éles próbának, hogy nagyobb tőkesúlyt is elbír a lufi, mint hinnénk. Az ezt követő látványos programzárás után, ahol kreatívan használtuk fel a megmaradt szárazjeget, már csak a tábor lezárása következett. A tábor ideje alatt bőven volt időnk megismerkedni iskolánk más osztályainak tanulóival is. Főleg a vacsora utáni szabadfogalkozás alatt. Ilyenkor többen összegyűltünk egy nagyobb közösségi teremben, és különböző logikai játékokat játszottunk. De voltak, akik kisebb csoportokban szorgosan a tanárok által kiadott, úgynevezett „túró rudi” feladatokon gondolkoztak (ezek olyan emeltebb szintű fizikafeladatok, melyek megoldásáért egy-egy túró rudi a jutalom). Összegzésül ez a tábor kiváló lehetőség volt új ismereteket szerezni, csapatmunkát erősíteni és kicsit kilépni a monoton iskolai életből, továbbá olyasmivel foglalkozni, ami megragadja az érdeklődésünket.

15

A 10. b táborosai

unnamed (1) unnamedlogo1

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.